Myytinmurtaja

Myytti:

Pelit ovat vain viihdettä

Hyödyttääkö peliteollisuuden kehitys muuta yhteiskuntaa, Insta Innovationin toimialajohtaja Esa Einola?

Jaa artikkeli

”Insta on tehnyt simulaattoreita puolustuskäyttöön 35 vuoden ajan. Viime vuosien aikana olemme vieneet samaa teknologiaa myös siviiliviranomaisten ja yritysten käyttöön. Sovellamme pelillisyyttä, mutta me tuomme siihen lisäksi asiakkaidemme toimialaosaamista.

Teknologiamielessä ydin on peli- ja ammattikäytössä yhteistä. Esimerkiksi puolustukselliseen tarpeisiin suunniteltua pelimoottoria käytetään myös viihdepelaamisessa. Kun viihdemaailmassa puhutaan palaamisesta, meidän ammattimaailmassa puhumme harjoittelusta.

Meidän asiakkaamme – yritykset ja viranomaiset – harjoittelevat virtuaalimaailmassa johtamista tilanteissa, joita ne mahdollisesti tulevat kohtaamaan. Peliympäristöjä käytetään kustannushyödyn johdosta.

Lisäksi virtuaalimaailmassa voi harjoitella sellaista, mitä tosimaailmassa ei voi harjoitella. Esimerkiksi palomestarit ovat harjoitelleet ratapihan suuronnettomutta, tehtaan työntekijät hakekuljettimen paloa ja yhtiön johtoryhmä kyberhyökkäyksen kohteeksi joutumista.

Pelialan kehittymisellä on laajat vaikutukset. Kun peliteknologia kehittyy, se hyödyntää yrityksiä ja koko yhteiskuntaa. Sähköinen terveydenhoito eli eHealth on tullut tutuksi. Sen rinnalle on tullut vahvasti myHealth, eli ihmisille suunnatut henkilökohtaiset sähköiset palvelut.

eLearningissä tekniikkaa hyödynnetään oppimiseen. Yhä vahvemmin uskomme sen rinnalle tulevan uuden termin ”myLearning”, kun pelillisiä menetelmiä liitetään verkko-oppimisympäristöihin oppimistulosten parantamiseksi.

Mitä motivoivampi oppimisympäristö on, sitä ihanampi siellä on toimia ja sitä paremmin siellä opitaan. Tämä onnistuu, kun sinne tuodaan pelillisiä elementtejä, kuten kilpaileminen. Se tekee oppimisesta kivaa ja koukuttavaa.

Pelaaminen on myös opettanut ihmisiä toimimaan virtuaaliympäristössä ja asettamaan korkeat laatuvaatimukset. Jotta pystymme täyttämään ihmisten odotukset, hyödynnämme pelimaailmasta tulleita ammattilaisia virtuaaliympäristöjen rakentamisessa.”