Teema

Törkeitä lupauksia

Koko kansa ei ole lamaantunut talousvaikeuksien alle. Kasvuryhmä on ymmärtänyt, että tulevaisuus on taottava itse.

Jaa artikkeli

Lähes koko Suomi tuntuu katsovan taaksepäin. Siilipuolustukseen käpertyneinä haikaillaan menneitä loiston päiviä. Ja media nostaa jarrumiehiä esiin.

Tuo ei ole kuitenkaan Suomen koko kuva. Elinkeinoelämän valtuuskunnan selvityksen mukaan yhteiskunnallisten uudistusten jumittumiseen ollaan laajasti turhautuneita. Puolet suomalaisista on sitä mieltä, että kaikkien pitäisi tinkiä eduistaan maan kansainvälisen kilpailukyvyn turvaamiseksi. Yli 80 prosenttia vastaajista arvioi, että työllisyys ja sitä kautta muukin hyvinvointi maassamme riippuu ratkaisevasti vientiteollisuutemme kilpailukyvystä.

Uudistu tai kuihdu

Tilannetta ei ole jääty voivottelemaan myöskään lukuisissa suomalaisissa keskisuurissa yrityksissä. Ne ovat muodostaneet Kasvuryhmän, jonka osallistujamäärä on runsaan vuoden aikana kivunnut jo 170:een yli 10 miljoonaa euroa vaihtavan yrityksen joukoksi.

Paremman tulevaisuuden tekemiseksi niissä on kääritty hihat; yritysten tavoitteena on keskimäärin kaksinkertaistaa liikevaihtonsa vuoteen 2020 mennessä. Tavoite on kova, sillä keskisuuret yritykset ovat kasvaneet Suomessa huonommin kuin pienet ja suuret yritykset ja myös huonommin kuin muiden maiden vastaavankokoiset yritykset.

– Kasvuryhmässä mukana olevat ovat päättäneet, että valittamalla tätä maata ei saada nousemaan. Nämä ovat ennakkoluulottomia edelläkävijäyrityksiä, jotka ovat päättäneet päästä eteenpäin, vaikka se tarkoittaa mahdollisesti hurjiakin muutoksia ja vaikeita tilanteita, Kasvuryhmän toimitusjohtaja Annu Nieminen kertoo.

Kasvuryhmässä yrityksiä edustaa niiden pääomistaja, hallituksen puheenjohtaja tai toimitusjohtaja.

– Yrityksessä vastuunkantaminen ja tahto pitää lähteä omistajista ja johdosta. Kyse ei ole siitä, että nämä ihmiset tekisivät kasvun yksin. Ilman organisaation voimaa ei synny mitään. Mutta, jos johto ja omistajat eivät tahdo ja vaadi kasvua, sitä ei myöskään synny.

Mikä yrityksiä motivoi kasvuun? Yleisin vastaus Niemisen mukaan on se, että kasvu on ainoa tapa johtaa yritystä vastuullisesti. Jos ei kasva ja uudistu, edessä on hidas kuolema.

– Kasvu on vaikuttamista oman toimialan sekä koko yhteiskunnan kehittymiseen. Monilla on taustalla myös isänmaallinen näkemys, ajatellaan Suomen työpaikkoja ja verotuloja, Nieminen selventää.

Kovat tavoitteet

Merkittävä kasvu ei synny vain hienosäätämällä vanhaa toimintaa. Oleellisinta Niemisen mielestä ei olekaan yritysten liikevaihdon kasvattaminen vaan uusien avausten teko. Ryhmässä yritykset pohtivat, mistä kasvu voi tulla ja miten yritys voi toiminnallaan ratkaista merkittäviä ongelmia ja auttaa asiakkaitaan.

Yritykset ovat antaneet kehittymisestään ”törkeitä lupauksia”. Niiden mukaisesti yritysten yhteenlaskettu liikevaihto kasvaisi viidessä vuodessa peräti 12 miljardia euroa. Se tietäisi paljon lisää työpaikkoja ja myös verotuloja.

– Törkee lupaus on maalaisjärkinen tapa kuvata, mikä yritys on ja mihin sitä halutaan luotsata. Minkä ongelman yritys haluaa ratkaista ja missä lajissa se haluaa olla maailmanmestari, Nieminen luettelee.

Korkeat julkilausutut tavoitteet eivät kuulosta perisuomalaiselta toiminnalta. Ei kai ryhmässä ole kyse tosiasioista irrallaan olevasta hurmosliikkeestä?

– Varmasti hurmostakin tarvitaan. Kasvuryhmän arki on kuitenkin kaukana hurmoksesta, pikemminkin inhorealismia. Kokoonnumme yhteen ja puhumme konkreettisista hankkeista, joilla synnytetään kasvua. Tämä on raakaa työtä ja tapaamisessa myös osallistujat haastavat toisiaan. Täällä kaikki pistetään vastaamaan siihen, mistä kasvu tulee.

Ei tekosyitä

Vaikka usko vie läpi harmaan kiven, se ei silti poista niitä paljon puhuttuja kasvun esteitä, joita Suomessa taitaa kiistatta olla. Niminen sanoo, ettei Kasvuryhmässä kuitenkaan haluta nostaa epäkohtia selityksiksi ja piiloutua niiden taakse. Fokus halutaan pitää tulevaisuuden rakentamisessa.

– Meidän tehtävä on keskittyä siihen, mihin voimme itse vaikuttaa. Maassa on paljon muita organisaatioita, jotka yrittävät vaikuttaa niihin epäkohtiin, hän selittää.

Nieminen sanoo yllättyneensä, kuinka auliisti osallistujat haluavat jakaa kokemuksiaan. Kasvuryhmäläiset kokoontuvat joka toinen kuukausi noin 25 hengen sparraustiimeissä, joissa pohditaan kasvun askelia. Lisäksi keskeisiä teemoja nostetaan esille koko Kasvuryhmän yhteisissä teemailloissa ja kasvun rakentamiseen liittyvää kokemusperäistä tietoa vaihdetaan yhteisön omassa online-palvelussa Kokemuspörssissä.

– Kasvuryhmäläisillä on ymmärrys siitä, että me uppoamme tai nousemme yhdessä. Yrityksissä kasvun kipupisteet ovat toimialasta riippumatta samanlaisia ja samoin bisneksen peruskysymykset. Kaikkien ei tarvitse tehdä itse ihan jokaista virhettä ja oppia kaikkea kantapään kautta, Nieminen sanoo.

Annu Nieminen kertoo olevansa vaikuttunut kasvuryhmäläisistä.
– He ovat mielettömän hyvää porukkaa. Suomalaiset vahvuudet näkyvät heissä: ollaan rehellisiä ja luotettavia. Mutta ripauksena kaikissa on myös positiivista hullutta ja heillä on kova draivi eteenpäin. Halutaan tehdä jotakin, mikä voi tuntua mahdottomalta, Nieminen sanoo.Annu Nieminen kertoo olevansa vaikuttunut kasvuryhmäläisistä. – He ovat mielettömän hyvää porukkaa. Suomalaiset vahvuudet näkyvät heissä: ollaan rehellisiä ja luotettavia. Mutta ripauksena kaikissa on myös positiivista hullutta ja heillä on kova draivi eteenpäin. Halutaan tehdä jotakin, mikä voi tuntua mahdottomalta, Nieminen sanoo.

Maailman parhaita ratkaisuja

Kasvuryhmän yritykset ovat antaneet törkeitä lupauksia kehittymisestään.

”Vuonna 2020 olemme globaalisti halutuin ja osaavin kumppani isoissa hitsausautomaatioratkaisuissa!”

– Pekka Heikonen, Pemamek

”Vuonna 2020 Beneq on maailman paras asiakkaiden ongelmia ultraohuilla pinnotteilla ratkaiseva yritys.”

– Sampo Ahonen, Beneq

”Vuonna 2020 tarjoamme markkinoiden parhaan tuotevalikoiman ravitsemuksen tueksi terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen.”

– Janne Vertanen, Verman

www.kasvuryhma.fi