Teema

Viennin iso kuoppa

Teollisuuden heikentynyt kilpailukyky heijastuu laajasti koko talouteen.

Jaa artikkeli

Suomen viennissä on iso kuoppa: vuodesta 2008 vienti on pudonnut peräti 18 prosentilla. Kuljetusalan yritykset ovat talouden ilmapuntari. Kun rekkojen pyörät pyörivät maanteillä, se tarkoittaa että myös talouden pyörät pyörivät. Nyt viennin kuoppaan ovat törmänneet myös kuljetusyritykset.

Yksi niistä on 60-vuotias perheyritys Ahola Transport, joka on keskittynyt kansainvälisiin kuljetuksiin. Sen 400 autolla kuljetetaan muun muassa terästä ja monenlaista kappaletavaraa Pohjoismaihin sekä Keski- ja Itä-Eurooppaan.

– Viime vuosina kasvua ei ole ollut. Viime syksy ja talvi olivat erittäin ankeita, hartiavoimin on saanut tehdä töitä. Tämän vuoden osalta näyttää hiukan paremmalta, toimitusjohtaja Hans Ahola kuvailee.

Hinta on osiensa summa

Vientiteollisuuden kilpailukyvystä puhutaan paljon, mutta monilla markkinoilla kilpailtaessa suomalaiset tuotteet lähtevät takamatkalta jo logistiikkakustannusten takia. Hans Ahola muistuttaakin, että mikäli kokonaisuus ei ole kilpailukykyinen, siitä kärsivät kaikki.

– Kuljetukset ovat osa vientituotetta. Kun yhtiöt myyvät tuotteita ulkomaille, ne myyvät usein niitä rahteineen. Ulkomailla oleva asiakas puolestaan tarkastelee tuotteen kokonaishintaa, joten kokonaisuuden pitää olla kilpailukykyinen, Ahola painottaa.

Hän muistuttaa, että osa vientituloista on kuljetusliikkeiden tekemää työtä.

– Se on sataprosenttisesti palveluvientiä, kun me hankimme ulkomaiselta asiakkaalta paluukuormalle kuljetettavaa, Ahola lisää.

Logistinen palapeli

Kustannusten kannalta olisi tärkeää saada rekat täyteen kuljetettavaa sekä meno- että paluumatkoilla. Hans Ahola kertoo, että muun muassa Suomen taloustilanteesta ja Venäjän pakotteista johtuen tilanne on viime vuosina muuttunut; tuontikuljetukset ovat vähentyneet vielä vientiäkin enemmän.

– Se tarkoittaa, että kuljetusten vientihintoja on jouduttu nostamaan. Se taas ei edistä millään tavalla Suomen vientiä.

Ulkomaankaupan vaikeudet ovat näkyneet karulla tavalla kuljetusliikkeiden menestyksessä. Lisää töyssyjä tielle on Aholan mukaan tullut Suomen omista ratkaisuista, jotka heikentävät kotimaisten kuljetusyritysten kilpailutilannetta. Kun Suomessa oli kansainvälisissä kuljetuksissa vajaa kymmenen vuotta sitten 4 000 autoa, nyt niitä on alle tuhat.

Kehitys on tarkoittanut tuhansien työpaikkojen menetystä kuljetusyrityksissä ja satojen miljoonien eurojen vähennystä verotuloissa. Ahola esittää laskukaavan.

– Suomalainen iso rekka tuottaa valtiolle 170 000 euroa erilaisia veroja ja veroluonteisia maksuja vuodessa. Jos kuljetuksiin kohdistuvia kuluja saataisiin laskettua 30 prosenttia, silloin suomalaisten kuljetusten osuutta kansanvälisistä kuljetuksista saataisiin nostettua huomattavasti ja verotulot valtiolle kasvaisivat merkittävästi, Ahola sanoo. Hän uskoo, että EU:n jäsenenäkin Suomella olisi keinoja tukea oman maan liiketoimintaa.

Toimitusjohtaja Hans Ahola.Toimitusjohtaja Hans Ahola.