teema

Pyörällä päästään

Nora Elers on hullaantunut sähköpyöräilyyn.

Jaa artikkeli

Paremmin ei voisi olla. Aamuaurinko loistaa kirkkaana, kun Teknologiateollisuuden viestintäjohtaja Nora Elers hyppää täydessä kokous-lookissaan pyöränsä selkään. Kokous on syy, miksi hän kesäkelillä valitsee 11 kilometrin työmatkalle menopelikseen sähköpyörän rakkaan vaihdepyöränsä sijaan.

– Sähköpyörällä ajettuani olen heti valmis aamukokoukseen ilman, että tarvitsee ensin käydä suihkussa ja vaihtaa vaatteita, Elers perustelee.

Olemme sopineet polkevamme tänä aamuna Elersin työmatkan yhdessä – Elers kulkee sähköpyörällä ja minä turvaudun pelkkään lihasvoimaan vaihdepyörälläni. Ei muuta kuin matkaan.

Kaupungin nopein

Nora Elers on valittu Vuoden pyöräilijäksi 2016. Mikään tämän vuoden juttu pyöräily ei Elersille kuitenkaan ole, vaan hän sanoo pyöräilleensä aina – myös työmatkat. Hän muistuttaa, että Helsingissä pyörä on usein nopein vaihtoehto. Niin se on myös hänen työmatkallaan, vaikka joukkoliikenneyhteydet ovatkin hyvät. Omalla autolla Elers ei halua matkaa taittaa jo pelkästään ympäristösyistä.

Sähköpyörän hankinta tuli eteen vuosi sitten, kun Elers väsyi talvipyöräilyn raskauteen ja sen jälkeiseen kiireeseen saada itsensä ”edustuskuntoon”. Sähköpyörä oli uusi tuttavuus, mutta Elers sanoo rakastuneensa jo heti koeajolla kotimaiseen sähköpyöräänsä. Silti vieläkin työtilanteen salliessa hän valitsee hyvällä kelillä usein kulkupelikseen vanhan pyöränsä.

– Töissä useampi on jo hankkinut sähköpyörän. Myös sellaiset, jotka eivät muuten pyöräilisi.

Ulkoilua omassa rauhassa

Ja kevyesti sähköpyörällä matka näyttää taittuvan. Puheessa ei kuulu hengästymistä edes ylämäessä, jossa tavallisella pyörällä pitää polkea tosissaan vauhdissa pysyäkseen. Nyt matka taittuu reilun parinkympin kilometrivauhtia – ehkä säälistä, sillä normaalisti Elers sanoo menevänsä hieman kovempaa.

– Tässäkin pitää polkea koko ajan, mutta rasittavuudeltaan tätä voisi verrata kävelyyn. Eniten apua sähköpyörästä on tietysti ylämäissä, mutta myös vastatuulessa, Elers sanoo ja kertoo lataavansa pyörän akun noin 70 kilometrin välein.

Reitti kulkee idästä kohti Helsingin keskustaa ja matkan varrella voi ihailla merimaisemia. Pyöräilijälle maailma näyttäytyy toisella tavalla kuin edellä ajavan puskuria tuijottavalle autoilijalle.

– Aina välillä joudun pysähtymään ottaakseni valokuvia, kun jossain näyttää niin upealta.

Liikunnan, vauhdin ja ulkoilun lisäksi Elersiä viehättää pyöräilyssä oma aika.

– Kuljen muuten koko päivän kännykkä kädessä, teen töitä läppärillä ja istun palavereissa. Pyöräillessä saan keskittyä omiin ajatuksiini, hän selittää.

Helsingin pyörätiet saavat Elersiltä kiitosta. Ainoastaan talvisin pyöräteille tolkuttomasti kylvetty renkaita puhkova hiekoitussepeli ja sen hidas putsaaminen nostattavat sykettä. Elersin koko työmatka sujuukin pyöräteitä pitkin, eikä autojen seassa tarvitse puikkelehtia.

Pyöräilyn nautittavuus kasvaa vielä huomattavasti, kun ohitamme liikennevaloissa kärvistelevien autojen jonoja. Nopeasti edessä onkin jo Eteläranta, takana on 31 minuuttia pyöräilyä ja ne 11 kilometriä – mikä olo?

– Aivan mahtava, Nora Elers nauraa ja suuntaa saman tien päivän ensimmäiseen kokoukseen.

– Aivan mahtava, Nora Elers kuvailee oloaan pyörämatkan jälkeen.– Aivan mahtava, Nora Elers kuvailee oloaan pyörämatkan jälkeen.Nora Elersin työmatkan varrelle osuu myös joidenkin Helsingin rumimmaksi talorykelmäksi moittima Merihaka. Pyöräilijälle maailma voi kuitenkin näyttäytyä kauniina.Nora Elersin työmatkan varrelle osuu myös joidenkin Helsingin rumimmaksi talorykelmäksi moittima Merihaka. Pyöräilijälle maailma voi kuitenkin näyttäytyä kauniina.

Sähköpyöriä joka lähtöön

Saksassa ja Hollannissa jo joka neljäs pyörä on sähköpyörä. Suomessa niiden osuus on tähän asti ollut vain prosentin verran noin 300 000:sta vuosittain myytävästä pyörästä. Helkama Veloxin toimitusjohtaja Jari Elamon mukaan nyt käänne näyttäisi olevan käsillä. Tänä vuonna sähköpyöriä myydään Elamon arvion mukaan jo noin 4 500 kappaletta.

– Kasvutrendi näyttäisi jatkuvan, Elamo toteaa.

Myynnin kasvua ruokkii osaltaan valikoiman laajentuminen. Valittavaksi löytyy sähköavusteisia vaihtoehtoja perusmallien lisäksi myös muun muassa maastossa liikkumiseen ja tavarankuljetukseen.

– Sähköinen versio löytyy jo monesta kategoriasta. Silti edelleen suurin osuus on pyörillä, jotka soveltuvat hyvin työmatkapyöräilyyn. Nyt myös nuoremmat ikäluokat ovat löytäneet ne.

Oleellisena sähköpyörien yleistymisessä Elamo pitää sitä, että kuluttajilla on mahdollista koeajaa niitä näyttelyissä ja myymälöissä.

– Pyörää pitää ehdottomasti päästä kokeilemaan. Sähköpyörä on niin erilainen, hieno tuote ajaa.

Helkamalla on ollut sähköpyöriä valikoimissaan jo reilun vuosikymmenen ajan. Tekniikka on kehittynyt merkittävästi, ja nykyisin muutaman tunnin latauksella voi pyöräillä sähköavusteisesti jo toistasataa kilometriä. Teknologiastaan huolimatta pyöriä ei tarvitse huoltaa sen kummemmin kuin tavallisiakaan pyöriä.

Helkamalla on valikoimissaan useita malleja, joista valtaosa tehdään Hangossa. Tuotekehitykseen panostetaan jatkuvasti.

– Uskomme, että sähköpyörät ovat kasvava osa Helkaman tarjontaa, Elamo summaa.

Sähköpyörien menekistä huolimatta suosiossa Jopon voittanutta pyörää ei Pohjoismaissa löydy. Varmasti pitkälti Jopon vauhdittamana Helkama nousi viime vuonna Suomen arvostetuimmaksi vapaa-ajan brändiksi. Mallit eivät kuitenkaan ole toisiaan poissulkevia.

– Monilla on useampia pyöriä erilaisiin käyttötarkoituksiin, Elamo kertoo.