Teema

Kohti uutta aikaa

Mihin sinä käyttäisit kaksi lisätuntia vuorokaudessa? Siitä voi jo haaveilla, sillä teknologian kehitys poistaa arjesta monia aikasyöppöjä.

Jaa artikkeli

Kaksi tuntia lisää jokaisen ihmisen päivittäiseen käyttöön on yksi Nokian visioista. Se on mahdollista saavuttaa, kun nopeiden tietoliikenneyhteyksien ja digitalisaation avulla pääsemme eroon monista aikaa syövistä arkirutiineista.

Kaksi tuntia on valtava määrä, jos sen suhteuttaa vaikka kilpailukykysopimuksessa sovittuun työpäivän kuuden minuutin pidennykseen. Tai siihen, että maratonin maailmanennätysmies Dennis Kimetton juoksisi kahdessa tunnissa 41,3 kilometriä, lääkäri ehtisi vastaanottaa terveyskeskuksessa kahdeksan potilasta. Tai voisihan ajan käyttää vaikka katsomalla netistä kuusi jaksoa Salatut elämät -sarjaa.

Mistä aikaa voi sitten jatkossa säästää? Nokian tutkimusjohtaja Lauri Oksasen mukaan tällä hetkellä yksi merkittävimmistä aikasyöpöistä ympäri maailmaa on liikenne.

– Moni käyttää huomattavasti aikaa työmatkoihin ja muuhun liikkumiseen omalla autolla, jolloin aika kuluu siihen matkantekoon. Itseajavat autot vapauttavat tästä, Oksanen sanoo.

Ruuhkista katoavaa kansanperinnettä

Lauri Oksasen maalaama tulevaisuudenkuva liittyy maailmaan, jossa seuraavan kehitysvaiheen 5G-tiedonsiirtoverkko mahdollistaa monia uusia palveluja. Silloin miljoonat laitteet kytkeytyvät verkkoon, digitalisaatio ottaa harppauksen eteenpäin ja muutostahti kiihtyy. Muutos näkyy jokaisen ihmisen elämässä.

Oksanen kuvailee, kuinka kaikki tiellä liikkuvat kulkuvälineet ovat kytketty verkkoon. Autot ajavat itsestään, liikenteestä ja matkareiteistä saadaan koko ajan reaaliaikaista tietoa. Silloin ruuhkissa istuskelu loppuu, eikä aikaa tärväänny parkkipaikkojen etsiskelyyn. Myös joukkoliikenne on optimoitu.

Samalla liikenteen turvallisuus paranee merkittävästi. Nokian tavoite on, että liikenteessä ei tulisi enää kuolonkolareita – se säästäisi peräti puoli miljoonaa ihmishenkeä joka vuosi. Tätä kohti edetään tehostamalla liikenteen ohjausta, tuomalla järjestelmästä autoille varoituksia ja lisäämällä autoihin yhä enemmän automatiikkaa.

– Kun autot ajavat automaattisesti yhteydessä toisiinsa, ne saavat tietoa myös piilossa olevista vaaroista. Pystymme ennakoimaan tilanteita ja voimme tiivistää autojen välejä, sillä laitteiden reaktionopeus on paljon parempi kuin ihmisellä. Tällä tavalla saamme myös mahdutettua paljon enemmän autoja teille. Se vähentää ruuhkia ilman, että tarvitaan uusia teitä, Oksanen visioi.

Koneet töihin

Jatketaan tulevaisuuden maalailua ja ajansäästökohteiden etsimistä. Oksasen mukaan aikaa säästyy myös kotiaskareissa, kun kotona olevat laitteet kytkeytyvät verkkoon.

– Se vähentää tarvetta tehdä monia tavallisia kotitöitä ja esimerkiksi ostosten tekeminen helpottuu.

Jatkossa moni lääkärireissu tulee tarpeettomaksi, kun lääkäri voi videoyhteyden tai terveydentilaa mittaavien sensoreiden avulla tehdä diagnooseja kaukana potilaasta.

Lisää aikaa voidaan säästää työelämässä, josta koituu hyötyä yrityksille ja yhteiskunnalle. Oksanen kertoo, että esimerkiksi etäohjauksilla yksi ihminen voi jatkossa ohjata monia hyötyajoneuvoja ja jotkut niistä voivat tehdä työtä myös hyvin itsenäisesti. Samalla työturvallisuus paranee.

5G-verkko mahdollistaa myös virtuaalisen ja täydennetyn todellisuuden hyödyntämisen monin tavoin. Kun virtuaalisen todellisuuden ansiosta samassa tilassa olon tunne saadaan merkittävästi nykykäytäntöjä voimakkaammaksi, se vähentää fyysisen matkustamisen tarvetta.

Täydennetyn todellisuuden koukuttavuudesta olemme jo saaneet esimakua Pokémon Go -sovelluksesta. Jatkossa täydennetyn todellisuuden avulla tehdään paljon muutakin kuin jahdataan virtuaaliolentoja. Esimerkiksi huoltomies voi datalasien kautta katsoa korjattavaa kohdetta, jolloin häntä voidaan opastaa etänä ja tuoda hänen näkymäänsä vaikkapa laitteen läpileikkaus.

Tiedon käsittely lähemmäs

Oksasen kertomat esimerkit, kuten itsestään ajavat autot, edellyttävät tiedonsiirrolta nopeutta ja toimintavarmuutta – tai muuten rysähtää.

– Ne edellyttävät nopeampaa 5G-verkkoteknologiaa, mutta ennen kaikkea sitä, että viive verkon lävitse on lyhyt. Tällä hetkellä Suomen matkapuhelinverkoissa viive on alle 20 millisekuntia, maailmalla se voi olla monta kertaa suurempi. Tavoitteemme on, että pääsemme vain muutaman millisekunnin viiveeseen, kun huomioidaan myös tiedon hakuun ja käsittelyyn kuluva aika, Oksanen selventää.

Viiveen kutistaminen edellyttää tiedon käsittelyä lähellä käyttäjiä, sillä jopa tiedon liikkuminen verkossa valon nopeudella veisi liikaa aikaa.

– Jotta päästäisiin käytännössä reaaliaikaisuuteen, tiedon käsittely ei saa olla muutamaa kymmentä kilometriä kauempana. Siksi tuomme pieniä datakäsittelypilviä lähelle käyttäjiä. Näin esimerkiksi itsestään ajavat autot saadaan reagoimaan tilanteisiin huomattavasti nopeammin kuin ihmiset.

Tulevaisuus oven takana

Lauri Oksasen maalaama futuristiselta kuulostava tulevaisuudenkuva ei välttämättä ole kovin kaukana. 5G-verkkoa aletaan rakentaa useisiin maihin jo lähivuosina. Etelä-Korea on luvannut, että vuoden 2018 talviolympialaisissa sillä on jo laaja kokeiluverkko olemassa. Japanissa on aikomus ottaa käyttöön kaupallinen verkko vuoden 2020 kesäolympialaisiin mennessä.

Oksanen pitää todennäköisenä, että USA, Japani ja Korea etenevät kehityksen eturintamassa. Uhkakuvana on, että Eurooppa jää jälkeen kehityksestä. Siitä kärsisi koko yhteiskunta.

– Ensimmäisinä mukaan lähteville maille rakentuu kansallinen infrastruktuuri, jonka päälle yritykset voivat kehittää uusia tuotteita ja palveluita. Olisi tärkeää, että Suomessa ja muualla Euroopassa lähdettäisiin riittävän ajoissa verkkojen rakentamiseen, jotta yrityksillä olisi mahdollisuus kehittää niitä ratkaisuja täällä.

Oksanen painottaa, että myös muiden kuin tietoliikennealan yritysten on tärkeä ymmärtää edessä aukeavan maailman mahdollisuudet.

– Tämä koskettaa jokaista liiketoiminta-alaa ja koko yhteiskuntaa. On tärkeää, että yritykset lähtevät hyödyntämään uusia mahdollisuuksia ja tarjoavat uusia palveluja ja tuotteita. Ollakseen hyvissä kilpailuasemissa, yritysten on lähdettävä liikkeelle ajoissa.

Yksi suurimmista nykyisistä aikasyöpöistä on liikenne. Lauri Oksanen kertoo, että teknologian kehittyminen tekee liikkumisesta helpompaa, nopeampaa ja turvallisempaa.Yksi suurimmista nykyisistä aikasyöpöistä on liikenne. Lauri Oksanen kertoo, että teknologian kehittyminen tekee liikkumisesta helpompaa, nopeampaa ja turvallisempaa.